MSC

for flexible casting

Stockholm AB

Några ord om själva gjutningen först


Ha respekt för lågan och fokusera på den under hela gjutningen, den är mycket varm!

Ingen alkohol eller andra droger innan och undvik att gjuta om du känner dig stressad eller trött!

Plocka bort alla grejer som kan antända och glas, etc. på behörigt avstånd från lågan!

Kolla att smältdegeln sitter fast hårt i handtaget!


Om du gjuter hemma kan du bygga upp ett hörn av värmeisolerande plattor i t.ex. Vermikulit.


Visar en bild nedan (för vänsterhänta är det bättre att spegelvända, för att vänsterhanden ska ha svängrum då silvret hälls ner i ingötet).



För dig som inte har någon erfarenhet av gjutning


Det finns väldigt många videos på YouTube som beskriver själva gjutningen mer utförligt än i mina videos, t.ex..


https://youtu.be/Ypa_MZDeEwk och https://youtu.be/UnMmST0h2UQ och

https://youtu.be/30MjFapkYZ8


Men, som en lärare sa till mig, det finns ungefär lika många sätt att gjuta på som det finns gjutare, så kolla gärna på lite olika videos.

Jag använder Delft clay, en oljebaserad sand som ger mycket bra avtryck.

Sanden (eller leran) är ganska dyr, men du kan återanvända all sand som inte har bränts i gjutningen.


Det finns dock en del generella principer vid gjutning av metaller med hög smältpunkt (silver, guld, mässing, stål etc.)


Metallen stelnar mycket fort när den rinner ner i tratten (ingötet). En bra gjutform är där metallen så snabbt som möjligt kan fylla formen.

Ingötet måste vara trattformad ända ner till mynningen, där metallen rinner ut i formen. 

Annars blir det som en  flaskhals och det går långsammare, en misslyckad gjutning med största sannolikhet., se figuren nedan

Om du är nybörjare, gör hålet vid mynningen rätt stort, ca 5-7 mm, så går det fortare (det blir lite mer att såga av och fila bort, men kan vara värt det i början). 



Gjutformen måste ha luftkanaler så att metallen pressar bort luften genom dom när det rinner in. ( Om dom inte fanns, skulle luften vara tvungen att ta sig igenom metallen för att komma ut, funkar inte...).

Gör luftkanaler där metallen kommer att rinna in sist.


T.ex.  i videon när jag gjuter en klackring, kommer silvret sist till hörnen av klacken, lämpligt att göra en luftkanal från varje hörn av ringens klack i locket. Vid gjutning av en 'vanlig' ring, som i en annan video, hamnar metallen sist på motsatt sida om ingötet, lämpligt att göra 2 kanaler där, en snett uppåt från ovansidan och en snett nedåt från undersidan, se figuren här ovanför. Själv tycker jag att placeringen av luftkanaler, hur många och hur stora, är det svåraste problemet vid gjutning. Ofta får man prova sig fram och försöka lista ut ifrån hur metallen ser ut efter en misslyckad gjutning vad som gick fel.


Det är ju en del grejer som du måste köpa (förutom sand), som ett brännarset (t.ex. SIEVERT Pro 86) , en gasoltub (dom blåa campingkloten, finns på bensinstationer), några deglar att smälta i och en hållare för degeln (kolla t.ex. Silververket eller Sargenta). Om du gjuter på spisen (som jag), behöver du också 3 st Vermiculitplattor för att bygga upp ett hörna som i bilden ovan.


Jag planerar också att ha några introduktionskurser till våren i Stockholm, eventuellt den första i januari-21, jag måste bara hitta en lokal först, men det ska nog inte vara så svårt. 


Skriv gärna ett mess till mig om du är intressad att delta!